Leif, 43, räddad - efter över fem timmar i havet.

Sonen Robin vinschas upp från den lilla segelbåten till en r 
Sonen Robin vinschas upp från den lilla segelbåten till en räddningshelikopter. Foto: SJÖFARTSVERKET
Redan efter några timmar kunde Leif Evertsson skrivas ut frå
Redan efter några timmar kunde Leif Evertsson skrivas ut från sjukhuset i Ålborg. Foto: Lars Paul/SCANPIX
 


GÖTEBORG. Leif Evertsson, 43, föll överbord i det mörka havet.

Fem och en halv timma senare hittades han.

Vid liv.

Leif Evertsson och hans son Robin, 16, var på väg mot den svenska västkusten i sin lilla segelbåt. Men det blåste kraftigt och vågorna gick höga.

Har bara en arm

Vid 23.30-tiden i förrgår ramlade Leif, som bara har en arm, överbord.

- Jag fick lite panik, jag undrade vad jag skulle göra. Men jag cirkulerade runt och ropade på honom, säger Robin.

"Telefonen, telefonen", ropade Leif som svar. Efter ett tag tystnade ropen och Robin kunde inte längre se sin pappa. Han saknade täckning på mobilen och bestämde sig för att segla mot land.

Två timmar senare kunde han slå larm.

Ett stort räddningspådrag från både Sverige och Danmark drogs igång. Snart kunde Robin vinschas upp i en räddningshelikopter.

Dåliga odds att klara sig

Men oddsen att hans pappa skulle överleva var små.

- Att hamna i havet mitt i natten i grov sjö ... de allra flesta gånger hittar vi inte personen, säger Peter Lindquist på Sjöfartsverket.

Men tidigt i går morse, fem och en halv timme efter att han ramlat överbord, fick en dansk fiskebåt syn på Leif. Han hade då drivit minst en halvmil och befann sig 9 kilometer från danska Läsö.

Han fördes i helikopter till sjukhus men kunde skrivas ut lite senare.

- Det var en väldigt stor lättnad, säger sonen Robin Evertsson.

______________________________________________________________________________________________

Jag har känt den här mannen och hans son i hela mitt liv. Leif har haft en otrolig tur att han fötts envis, annars hade han inte levt idag. Det är inte tack vare tur som han överlevde det som många annars skulle dö av, det beror på att han är den mest envisa människa jag känner! Han är helt klart min idol och förebild!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0