Tanke

För kanske ett år sen blev jag tipsad om filmen "The Boondock Saints" av ett exkex. Första gången jag satte på filmen undrade jag vad vi någonsin haft gemensamt. Men efter ett tag insåg jag varför han gillade filmen så mycket. Den bygger på en tanke många har. Hur ofta ser man inte på nyheterna och de visar våldtäckter, rån, misshandel och mord? Hur många gånger önskar man inte att någon går ut och tar död på svinen? Jag erkänner: Jag har önskat det mer än en gång. Särskilt när det gäller kvinnomisshandel och män som mördar sina fruar eller flickvänner.

Det är också vad filmen handlar om: två killar, efter att själva varit med om att deras mor mördats på en öppen gata mitt på ljusa dan utan att någon ingrep, börjar mörda vilka de anser är onda människor. De mördar maffibossar och deras underhuggare och knarklangare och jag vet inte allt. De mördar de som slipper undan sina straff och de som aldrig blir fångade. De mördar aldrig kvinnor eller barn eller oskyldiga. Utan bara onda män.

De blir ganska snabbt utsedda till Bostons helgon och ingen gör uppror för att de ska sluta med sina handlingar. I slutet av filmen går ett TV:team runt och frågor människor på stan om vad de tycker om de här två kilarna. Är de helgon eller mördare? En del tycker att de gör vad de själva inte vågar och uppmuntrar dem. Samtidigt som andra undrar vem som gav dem makten till att göra det de gör och tycker att de gör fel.

Min tanke är; är det fel eller är det rätt? Enligt lagen är det självklart inte rätt. Men om man bortser från lagen... Jag kan inte säga att jag tycker att det skulle vara "skönt" om någon "rensade" Sverige. Men det vore samtidigt skönt att slippa vara orolig för att bli våldtagen. Men vart ska man dra gränsen?  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0